piątek, 4 października 2013

OŁÓW W SZMINKACH

Dlaczego zdecydowałam się na robienie własnych kosmetyków? W sumie początkowym bodźcem, by szukać informacji o tym było odwiedzenie kopalni złota. Co prawda złota w tej kopalni nie ujrzałam, ale dowiedziałam się, że w kosmetykach może znajdować się produkt uboczny złota czyli arszenik. To, że arszenik jest silną trucizną to każdy z nas wie, ale kto pozwolił go dodawać do kosmetyków?! Fuj. W ciągu paru tygodni wpadłam też na ciekawe artykuły o kosmetykach i dowiedziałam się, że w szminkach znajduje się ołów!!! Nie mogłam w to uwierzyć! Jak można tak truć ludzi i nie powiedzieć im ani słowa o szkodliwych składnikach? 



Journal of Cosmetic Science, maj/czerwiec 2012, opublikowało, że
  • szminki różowe wykazały mniejszą zawartość ołowiu niż czerwone czy te o odcieniach fioletowych
  • popularne szminki zawierają 1mg ołowiu na 1kg szminki. .
  • nie opublikowano nazwy marek szminek użytych do badania

Czemu ołów jest szkodliwy?
Ołów niszczy układ nerwowy i rozrodczy, szczególnie jeśli zażywają go dzieci. Jest pierwiastkiem toksycznym dla człowieka, zwierząt i roślin. Żaden z procesów fizjologicznych ani biochemicznych w organizmach żywych nie wymaga obecności ołowiu. Jony ołowiu łączą się z enzymami i zaburzają pracę układu krwiotwórczego oraz nerek i wątroby. Ołów jest mutagenny i może powodować raka, ponadto ma możliwość przechodzenia przez łożyskowo, przez co jest stanowi ogromne zagrożenie dla płodu. Stężenie 10 µg/dl we krwi noworodka lub matki może prowadzić do nieprawidłowego wzrostu, przedwczesnego porodu oraz opóźnień w rozwoju dziecka. Dawka powyżej 10 µg/dl jest śmiertelna dla dzieci, u dorosłych letalne może być stężenie ponad 120 µg/dl.U ludzi i zwierząt ok. 35% wchłanianego ołowiu absorbuje się w płucach, 2 - 16% w przewodzie pokarmowym, a ok. 16% wydalane jest z moczem i kałem. Przy zetknięciu się z ołowiem jego poziom można wykryć we krwi, a przy długotrwałej ekspozycji akumulowany jest on w kościach. Inne komplikacje ołowiu w naszym ciele: niedokrwistość, miażdżyca naczyń krwionośnych, uszkodzenie nerek oraz wątroby. 
Czy czytając składniki szminki rozpoznam ołów?
Niestety nie. Ołów nie jest składnikiem szminek. Jest on tylko produktem ubocznym złego oczyszczenia pigmentów.

Czy każda mineralna szminka jest wolna od ołowiu czy arszeniku?
Niestety nie jest to zależność. Jednak producenci szminek powinni zwrócić uwagę na Color Additive Regulatory Certificate, który jest nadawany przez FDA jeśli pigment zawiera 10 ppm lub mniej cząsteczek ołowiu. Wygląda to mniej więcej tak:



Czy to prawda, że zjadamy aż tyle ołowiu ze szminką?
Melissa Christenson, która ukończyła chemię kosmetyczną, wykonała eksperyment. Jeśli zużyłybyście 9 całych tubek szminek każdego roku to w ciągu  życia pochłonęłybyśmy ok 1,84kg szminki. Ale kto tak naprawdę tyle jej używa? Ja nie znam żadnej takiej kobiety, a Wy?

Moja opinia:

Nawet jeśli szminka zawiera ołów, to nie mogę tego zbadać bez specjalistycznego sprzętu. Nie znajdę również informacji na produkcie. Także im mniej wiem tym jestem zdrowsza w tym wypadku. Nie mam zamiaru odrzucić wszelkich szminek. Maluję się rozsądnie. Staram się używać szminki tylko do pracy i na wielkie wyjścia. Mam na uwadze to, żeby ją dokładnie zmyć po przyjściu do domu czy przed pójściem spać.